Monday, February 27, 2017

REVIEW: JAMU 2017- Meninjau Seni Tari Dalam Aspek Kontemporari




Saya telah berkesempatan menyaksikan pertunjukan JAMU 2017 yang dibawakan oleh Fakulti Tari ASWARA pada pementasan terakhir semalam. Kali ini saya datang dengan satu misi. Saya akan cuba membaca gerak tari tanpa membaca sinopsis sebelum pementasan dimulakan. Selain itu, selaku orang yang kerap melakukan kerja-kerja teknikal di panggung persembahan, saya sengaja mengalihkan perhatian pada lampu-lampu yang digantung di atas kepala supaya tidak mendengar sinopsis yang dibaca oleh pengacara majlis. Sebenarnya, saya mencabar diri saya: adakah saya mampu membaca karya ini sama seperti membaca sebuah filem tanpa suara. Seperti filem, ianya adalah sebuah gambar yang bercerita. Kita mampu memahami sebuah filem walau filem itu tidak ada dialog sama sekali. Kekuatannya adalah cerita. Dalam seni tari kontemporari juga, sama menurut pandangan saya. Iaitu kekuatanya adalah ‘cerita’. Bergeraklah seasyik dan seindah mana, jika tidak ada penceritaan ianya sama seperti menjentik angin. Sebenarnya, pada pandangan saya, dalam semua aspek kesenian tidak kira teater, tari, filem, penulisan, dan lain-lain, tunjangnya adalah cerita. Tahniah buat semua koreografer Jamu 2017 atas pemilihan cerita dalam gerak karya yang di pentaskan di Studio Blackbox, ASWARA.

Jamu merupakan hasil karya baru bergenre kontemporari oleh pensyarah Fakulti Tari, ASWARA. Istilah ‘kontemporari’ adalah sebuah genre yang menggunakan sistem dan kaedah yang ditemui di era kesenian moden dan pascamoden. Kebanyakan persembahan kontemporari burhubung dengan bentuk persembahan yang lebih segar serta falsafah yang lebih luas dan baru. Kebanyakanya mengupas tentang moden dan pascamoden. Harus di ingat, istilah kontemporari itu wujud atas kemuakan serta pemberontakan pengkarya zaman neo-klasik terhadap persembahan yang telah di strukturkan. Mungkin saya tidak arif dalam bidang tari, tetapi saya membaca JAMU 2017 sebagai performance kerana menurut Richard Schecner, semua aktiviti sosial yang dilakukan seorang individu atau sekelompok orang tertentu boleh dilihat ‘sebagai’ performance. Jadi, saya bebas mengutarakan pandangan saya mengenai JAMU sebagai sebuah persembahan, bukan tertumpu kepada skop kajian tari sahaja.

Dalam pertunjukan JAMU 2017, dua persembahan ini telah menari perhatian saya untuk di diskusikan.

Karya AKTAB oleh Fairul Zahid telah mendominasi pemilihan saya sebagai seorang yang menitik beratkan penceritaan dalam sebuah penciptaan karya seni. Karya ini telah mengangkat aspek kehidupan manusia pascamoden dalam era globalisasi masa kini. Peka terhadap kesengsaraan yang dialami oleh Negara lain adalah isu ‘kemanusiaan’ yang paling jelas dalam karya terakhir JAMU yang di pentaskan pada 24 hingga 27 Februari yang lalu. Isu kemanusiaan dan pemindasan dalam performance ini dikupas secara ekstrinsik dan intrinsik dengan melihat kesannya terhadap kewujudan manusia melalui perspektif performativity. Mungkin istilah ekstrinsik dan intrinsik ini wujud dalam karya sastera tulis, tetapi saya percaya bahawa idea AKTAB ini bergerak melalui penceritaan yang di tulis kerana plot persembahan ini bergerak begitu baik. Malah dunia kesenian pascamoden telah mengangkat elektronik sebagai sastera, tidak keterlaluan jika tari diletakan sebagai sastera lisan atau sastera gerak. Atau istilah sastera gerak sudah disebut sebelum ini saya tidak tahu.

Menurut Baz Kershaw didalam tulisan beliau Drama of the Performative Society, ‘performative socities in the contemporary world are found particularly whare democracy and capitalism meet’. Jelas dalam persembahan ini mengangkat ideologi dan falsafah pertembungan dua buah negara iaitu Palestin dan Israil (walau Negara-negara Islam menidakan kewujudannya). Dalam bidang kajian persembahan, performativity mempunyai hubungan yang rapat dengan ideologi pascamoden itu sendiri. Merujuk kepada bentuk persembahan AKTAB ini, sifat performativity merupakan satu bentuk bahasa atau lebih tepatnya bahasa tindakan yang melengkapi eleman lainnya iaitu teks, imaj dan tubuh yang menjadi eleman utama dalam persembahan ini. Dari segi ‘teks’, memandangkan dalam pertunjukan ini tidak ada naskah, mungkin koreografer bergerak dari sinopsis iaitu tembok yang memisahkan antara Palestin dan Israil. Seterusnya ‘imaj’ yang dipaparkan melalui tembok yang di lakar menggukan cat sembur oleh penari dengan menggunakan warna bendera Palestin dan kostum yang terkoyak jelas menunjukan latar geografi dimana cerita ini berada, terakhir ‘tubuh’ adalah kekuatan cerita ini untuk menyampaikan masej yang tersirat dalam persembahan ini apabila gerak penari:- merangkak, jalan dalam ketakutan dan bergerak secara sembunyi-sembunyi telah membawa penonton dimana peristiwa sebenar berlaku dan perasaan emosi atau fizikal yang dialami oleh rakyat Palestin walaupun tidak berada di sana. Pada akhir persembahan ini, penari melemparkan seakan 'bom' sebagai tanda kemarahan dan mungkin ini kisah ter-fAKTAB dalam sejarah hidup mereka yang cuba digambarkan oleh Fairul sebagai koreografer.

BACKBITING adalah karya kedua yang mendominasi pilihan saya. Walaupun karya ini tampak harmoni dan humoris, tetapi cerita dan masej yang ingin di sampaikan jelas. Saya tertarik menyelami fungsi semantik di dalam cabang teori semiotik. Semantik adalah kaitan dari satu 'tanda' dengan memaknakan sesuatu tindakan. Dalam pertunjukan ini, gerak para penari adalah 'tanda' memandangkan dalam pertunjukan ini tidak ada naskah atau teks, maka interteksual mereka adalah dari ‘gerak’. Gerak para penari ini merupakan tenunan atau anyaman tanda-tanda yang membawa 'makna'.

Sebenarnya, melihat persembahan ini, ianya begitu theatrical dan seakan sebuah persembahan Pantomim. Pada permulaan persembahan, terdapat dua orang penari merespon percakapan seorang wanita melalui audio secara berlebih-lebihan dan unsur ini telah tercipta pada abad ke-16 lagi di Itali yang dinamakan Commedia dell’ Arte. Inilah yang saya sebutkan wujudnya unsur theatrical tadi. Tidak terhenti setakat itu, aksi ini diteruskan lagi sehingga ke tamat. Jelas koreografer bergerak dan berpegang teguh pada konsep yang dipilih. Walaupun Pantomim adalah seni yang menggabungkan unsur muzik, kelenturan tubuh dan ekspresi mimik muka sehingga menghasilkan suatu cerita yang dapat difahami oleh penontonnya ianya tetap berbeza dengan gerak tari. Dan Pantomim bukanlah persembahan kontemporari kerana pertunjukan pentomim telah wujud sejak zaman Mesir Kuno lagi. Maka BACKBITING telah berdiri sendiri atau mungkin hanya meminjam eleman pantomime sedikit atau tidak sama sekali.

Saya merasakan karya Failul Adam ini telah merespon terhadap ‘sign language’ rakyat Malaysia. Apabila kita terlalu kenyang, kita pasti akan menggosok perut. Bila keadaan panas disebabkan oleh cuaca pasti kita akan mengipaskan tangan. Ini adalah common bagi rakyat kita. Sama seperti persembahan ini, mungkin ceritanya berkisar tentang orang-orang yang suka bercakap belakang. Apabila ‘tanda’ (tangan yang bergerak tutup buka seperti mulut) telah menjadi ‘petanda’ (sikap orang yang bercakap belakang). Telah nampak kewujudan semiotik disitu. Dan karya ini mengajar kita bagaimana untuk berhadapan dengan orang yang suka bercakap di belakang kita dan bermuka-muka. Saya terhibur.

Secara keseluruhan, semua persembahan JAMU 2017 menarik dan asyik di tonton. Tulisan ini adalah hasil tinjauan saya mengenai seni tari dalam aspek kontemporari. Ianya tidak menyeluruh terhadap semua persembahan yang telah dipamerkan rata-ratanya amat menarik sebagai bahan tontonan. Cuma saya terdapat satu cadangan yang perlu dipertimbangkan oleh pihak penganjur. Wujudkan sebuah ‘tema’ yang kukuh dalam karya JAMU akan datang. Sebagai contoh, mengangkat tema penindasan misalnya. Jadi kita dapat melihat pelbagai aspek penindasan terhadap wanita, penindasan terhadap pekerja bawahan, penindasan terhadap Negara kelas ke-3 dan pelbagai lagi tetapi ianya masih berpegang kepada tari kontemporari. Mungkin persembahan JAMU yang akan datang akan lebih konseptual dan lebih fokus kepada istilah kontemporari itu sendiri. Apabila meletakkan tema sahaja tanpa memberi sinopsis sebelum persembahan, mungkin akan memupuk atau melatih penonton supaya berfikir tanpa perlu disuap. Subsidi minyak pun makin ditarik dan kita terpaksa mencari duit lebih. Jadi kita tarik subsidi sinopsis untuk melahirkan golongan pemikir yang lebih kritis. hahah :) 


Naque Ariffin,
Seremban, Negeri Sembilan.

27 Feb 2017.

2 comments:

  1. Congratulations Mr. Naque. I did not watch the show, therefore my comments purely are a response to the writing which is really clear, concise couched in relevant theory. Bravo young man!!

    ReplyDelete
  2. Which through joseph gonzales we actually had several JAMU from the past with theme.. it is help to enhance the ideology and create a guideline for every choreographers.. it can be easy and it also can be hard.. Im truly impressed with your writing, the way u look performance in different perspective... good job Naque

    ReplyDelete