Friday, January 20, 2017

KEPENTINGAN PEMILIHAN ISU/CERITA/DIALOG UNTUK ADEGAN MEJA MAKAN DI DALAM FILEM/TELEMOVIE.


Kebelakangan ini, ramai nitizen menyatakan yang mereka muak dengan adegan-adegan di meja makan yang sering di tampilkan di kebanyakan filem/telemovie tempatan. Saya tidak merasakan itu adalah sesuatu yang perlu dibuang kerana itu adalah keperluan asas seorang manusia. Iaitu makan. Tetapi yang menjadi persoalan atau masalah disitu adalah isu atau isi perbualan di dalam adegan itu sendiri. Boleh dikatakan hampir semua telemovie hari ini pasti ada adegan di meja makan tidak kira di rumah, mahupun di kedai makan/restaurant.


Aspek pemilihan isu serta warna untuk situasi adegan ini sangat mencabar sebenarnya. Bagaimana ingin menggarap suatu babak cliché menjadi suatu babak yang yang mampu diingati atau menguji tahap kesedaran penonton terhadap isu yang ingin diangkat. Isu-isu yang diangkat ketika babak/scne ini menjadi cerminan bahawa filem/skrip kita tidak perlu hanya bercerita mengenai selepas kerja mahu bermain golf, kisah Dato/Datin serta Tan Sri, projek jutaan ringgit sedangkan kos hidup makin mencekik, atau sewaktu dengannya. Berceritalah mengenai realiti hidup, meskipun pahit untuk ditelan. Senarai 3 filem ini telah meninggalkan impak peribadi terhadap saya ketika di adegan meja makan, iaitu Bunohan, AADC1 dan Children Of Haven.


BUNOHAN.

Kebanyakan konflik di dalam Bunohan berlaku di kedai kopi. Orang Melayu dan cerita kedai kopi tidak boleh diasingkan dalam filem ini. Seperti lagu ‘Cerita Kedai Kopi’. Apa yang saya perhatikan, kedai kopi di dalam Filem Bunohan ini ibarat ‘parlimen’ apabila menjadi medan singgahan buat si baju (Pekin Ibrahim) dan hijau (Faizal Hussin). Tetapi harus diingat ‘Adil’ (Zahiril Adzim) tidak pernah muncul di kedai kopi, tetapi diwakili oleh Pok Wah (Namron) yang menuntut ‘keadilan’ tentang bayaran gelanggang dan peninju kerana Jolok (Hushairi Husain) gagal menunaikan janji. Sepatutnya bayaran harus dibuat selepas Awang Sonar (Soffi Jikan) termakan helah Jolok : ‘Jika Awang membuka gelanggang untuk berlawan, maka hutangnya dengan Jolok selesai’. Jika di perhatikan, premis yang dipilih (samaada didalam skrip atau visual pengarah) telah membuktikan ketidak sia-siaan adegan di meja makan ini dalam film ini.


ADA APA DENGAN CINTA 1.


Iya, cerita ini bercerita mengenai cinta. Tetapi skrip yang diselitkan menyedarkan saya sejarah yang benar tidak perlu diselindungkan. Mungkin ramai yang akan mengatakan saya obsess dengan film ini. Terpulang kepada anda, ini pandangan saya dan lihat apa yang skrip film ini cuba buktikan.


Ketika adegan diantara Cinta, Rangga dan Ayah Rangga makan siang, secara jujurnya mereka berbincang mengenai ayah Rangga yang sudah pencen tetapi tidak pernah merasa duit pencen. Tegasnya lagi adalah disebabkan ayahnya menulis tesis (penulisan ilmiah) mengenai korupsi pemerintah ketika itu pada tahun 1996 sedangkan ayahnya bekerja di pemerintahan (kerajaan). Rangga juga menegaskan yang ayahnya dituduh komunis dan lain-lain. Harus di ingat, filem ini dibikin pada tahun 2002, iaitu 4 tahun selepas perang ekonomi/krisis yang Malaysia juga merasa impaknya. Dan ini adalah filem yang di rakam selepas zaman kegelapan filem Indonesia. Zaman itu adalah selepas 36 tahun pemerintahan Presiden Suharto digulingkan oleh golongan mahasiswa, sama juga seperti zaman Soekarno. Masej yang ingin disampaikan jelas bahawa pemerintahan kuku besi, ketidakadilan serta isu kebebasan hak yang kononnya demokrasi terpimpin yang disuarakan Soekarno dan order baru oleh Suharto ternyata tidak serupa bikin. Adegan ini juga sebenarnya menegur dan mengkritik pemimpin dengan penuh santai sekali.


CHILDREN OF HAVEN.


Children Of Heaven sebuah filem yang sensitif, lembut dan humoris daripada cebisan kehidupan yang bukan seharusnya diratapi tetapi dinilai pengertiannya. Pengarah filem tersebut, Majid Majidi membuktikan bagaimana sebuah filem boleh bercerita tentang permasalahan keluarga yang kecil dengan impak sosialnya yang begitu universal. Benar, didalam film ini berlatarkan masalah kemiskinan dalam sebuah kehidupan harian di Iran. Bertitik tolak meengenai kehidup Ali dan adiknya Zahra yang dibesarkan dalam keluarga miskin di Iran. Memang tiada adegan di meja makan kerana semua aktiviti berlaku dalam ruang itu. Itulah ruang tamu, disitulah katil, disitulah ayahnya bekerja dan disitulah mereka makan dan minum. Ketika Zahra memberi air kepada ayahnya yang sedang membuat kerja, isu yang diangkat ketika babak itu cukup dramatik. Dia mempersoalkan isu kasut. Zahra meminta kasut sedangkan ibunya sedang sarat,ayahnya sedang bekerja, dan keadaan rumah yang begitu naif. Beliau masih menyoalkan tentang kasut! Sebenarnya kasut itu sendiri membawa suatu simbol yang begitu besar dalam filem ini. Ianya lebih kepada harapan atau destinasi untuk menuju kejayaan kerana kasut itu digunakan untuk ke sekolah. Filem ini menggambarkan golongan kelas ke-3 untuk meneruskan hidup mereka. Kasut itu menjadi simbolik kepada ‘kemiskinan’ kerana di jahit berkali-kali kerana itu sahaja harta yang mereka ada. Kasut menjadi titik-tolak kepada serangkaian peristiwa. Apa yang tergambar adalah sebuah drama kehidupan yang mengenalkan kita erti ketabahan dan kesungguhan yang digambarkan dengan lembut di sebalik kemesraan dan kebahagiaan antara keluarga. Di sebalik kegetiran hidup yang dilalui oleh kedua beradik ini, terpancul momen-momen komedi yang mampu melucukan, kerana bagi saya walau bagaimana susah sekalipun pasti punya saat tersenyum dan juga saat-saat indah.


Info: Filem Pendek dari Indonesia yang telah memenangi filem pendek terbaik di Festival Film Cannes tahun ini juga berlaku dimeja makan dan hampir keseluruhan film pendek ini berada di meja makan!



Naque Ariffin (15/12/2016),
Taman Ismail Marzuki,
Indonesia.

No comments:

Post a Comment