Sunday, October 16, 2016

Surat Terbuka Buat Razak Mohaideen

Entri ini di tulis pada 11 Julai 2016 di ruangan facebook saya. Boleh rujuk link dibawah.
( https://www.facebook.com/naque.ariffin/posts/1097170173638755 )


Ini merupakan pandangan peribadi saya. Jika anda tidak bersetuju, itu hak anda. Jika anda setuju, maka hebahkanlah supaya ia sampai kepada mereka yang terbabit serta akan mendapat kebaikan bersama khususnya industri perfileman Malaysia.

Saya berpendapat bahawa sudah tiba masanya Dato’ Razak Mohaideen (RM) menyerahkan kerusi pengarah filem kepada generasi muda untuk filem-filem terbitan UiTM. Saya difahamkan filem Anak Mami Nasi Kandaq merupakan projek mahasiswa tahun akhir UiTM dan saya yakin tidaklah semua mahasiswa tahun akhir ini bersetuju sepenuhnya (termasuk yang mereka bincangkan di kedai kopi) dengan pembikinan filem ini sebagai projek akhir mereka memandangkan kualiti penceritaannya teramatlah ortodoks. Saya tidak mahu diskusikan mengenai filem ini atau plot penceritaannya yang telah saya tonton. Ia seperti menyimbah minyak petrol pada api yang sedang marak.

Wahai Dato’ RM yang budiman lagi cendekiawan, percayalah pada kuasa anak muda Dato’. Saya yakin dengan dana/bajet yang ada untuk membikin filem ini, golongan mahasiswa dari UiTM boleh menghasilkan sebuah karya yang lebih berkualiti dari segi naratif sesebuah filem. Saya akur dan dapat merasakan 'kesangapan' pengarah untuk membikin sesebuah filem. Tetapi, kita juga harus akur dengan perubahan zaman. Jika dicampakkan ke slot telemovie sekalipun, ianya tidak setaraf dengan kualiti isi kandung dari aspek penciptaan (tidak termasuk lakonan) yang disiarkan di stesyen tv sekarang.

Sebagai seorang pemerhati, saya pernah menonton hasil karya mahasiswa dari UiTM (khususnya Fakulti Filem dan Teater). Ya! Mereka punyai potensi tinggi untuk diketengahkan. Inilah ruang serta lapangan untuk mereka melangkah ke industri perfileman di masa akan datang. Akur dengan keperitan untuk mendapatkan dana/bajet untuk membikin sesebuah filem, penilaian pelajar inilah yang akan menjadi penanda aras kepada syarikat produksi tempatan yang akan melaburkan duit mereka untuk menerbitkan filem. Jika hasilnya seperti ini, saya rasa dengan menjadikan filem ini sebagai penanda aras untuk mereka masuk ke dalam industri perfileman, taukeh balak yang mahu lari dari cukai pun takut hendak melabur.

Cuba bayangkan sejenak, jika mahasiswa ini diberi peluang mengendalikan produksi ini dengan cerita mereka yang lain, jika hasilnya baik maka siapa yang harus bangga punyai pelapis pembikin filem anak tempatan? Sudah tentu UiTM sendiri. Tetapi jika hasilnya kurang memberi impak, masyarakat boleh menerimanya atas sebab ianya merupakan penilaian pelajar dan akan menjadi penanda aras untuk mereka melangkah ke lapangan sebenar industri perfileman yang penuh pancaroba ini. Yang menjadi bala serta malapetaka sekarang, adakah mereka bangga dan tersenyum serta memberi tepukan sambil berdiri terhadap Ketua Program/Pensyarah mereka dengan penghasilan filem seperti ini? Jika jawapannya adalah “Ya!” maka saya tidak menafikan yang industri perfileman kita kini semakin nazak.

Melihat pendekatan oleh pihak Astro lakukan sekarang di bawah program Karya 12, ini boleh dijadikan contoh paling hampir. Generasi muda diberi peluang dan otai sekadar memberi tunjuk ajar juga nasihat dan bukannya sebagai ‘diktator’. Dengan pengalaman yang Dato’ RM ada sebelum ini boleh dijadikan tempat rujukan mereka sama ada dari sudut baik atau buruk dalam membikin filem atau mungkin lebih elok kalau Dato’ RM terlibat sebagai penyelia projek sahaja.
Akhir kata dari saya, percayalah akan kuasa anak muda dan lihatlah magisnya akan muncul. InsyaAllah. Salam Aidilfitri Maaf Zahir Batin.

oleh- Naque Ariffin (Julai 2016)
Seremban.

No comments:

Post a Comment