Friday, October 7, 2016

Review 12 - Kehadiran Lingkungan Budaya dalam Film Athirah


Saya coretkan bermula dengan sedikit info mengenai filem ini. Filem "ATHIRAH" menceritakan perjalanan hidup seorang wanita bernama Athirah, yang merupakan Ibu kepada Timbalan Perdana Menteri (di Indonesia dikenali sebagai Wakil Presiden) iaitu Jusuf Kalla. Film ini melihat bagaimana Athirah mampu menyelesaikan pelbagai masalah dan sentiasa berpikiran positif. Filem Athirah merupakan filem Indonesia yang dibawakan oleh Miles Film dan di arahkan oleh Riri Riza. Filem ini merupakan sebuah filem drama yang diadaptasi dari novel berjudul sama iaitu ‘Athirah’ karya Alberthiene Endah.



‘Perempuan diuji ketika pasangannya tidak punya apa-apa, lelaki diuji bila dia punya segalanya.’ Kata-kata ini terngiang di telinga saya saat keluar dari panggung. Entah apa sebabnya saya meyakinkan diri saya bahawa ayat ini benar-benar hidup dan tidak punya kadaluarsa. Athirah menampakkan sosok tubuh seorang isteri yang setia berada disisi suami walaupun sang suami dari awalnya miskin sehinggalah menjadi seorang yang berpengaruh dan beristeri dua.


Perjuangan Athirah (lakonan hebat Cut Mini) dalam mempertahankan haknya sebagai seorang isteri dilakukan sepenuh hati. Cut Mini mampu berbicara melalui raut wajah (ekspresi) tanpa harus banyak berbicara, dan inilah kekuatan empathy yang dimiliki hampir kesemua pelakon dalam filem ini. Sungguh saya mengagumi bakat Cut Mini terutama ketika menonton filem Laskar Pelangi dan Arisan. ‘Athirah’ benar-benar membawa dia ke paras seterusnya.


Athirah pada awalnya hanya redha menjalani hidup sehari-hari sebagai isteri yang dimadukan. Entah dari mana semangatnya datang, Athirah bangkit dari terus dibuai kesedihan walaupun dalam perjuangan ada yang terkorban. Disini, Athirah mengorbankan kepedihan jiwa demi anak-anak. Dia tidak terus meratapi nasib. Mungkin ini juga adalah hasil perbualan Athirah bersama ibunya iaitu Mak Kerah (Jajang C. Noer) yang menghadiahkan Athirah dengan kain pemberian mertuanya. Saat itu Mak Kerah pun bercerita bahwa dirinya pun dahulu adalah isteri ke-empat ayah Athirah.


Bagi saya, filem ini kuat berbaur feminis dari kacamata penonton, tetapi bukan pada Athirah. Hal ini kerana, kita dapat merasai perjuangan Athirah dan pengorbanannya: berniaga kain sutera tanpa bantuan suami tambahan pula berulang alik dari Bone ke Makasar, menjadi pemimpin keluarga ketika suaminya tiada (berada dirumah isteri kedua), mencari rezeki untuk anak-anak, melahirkan anak tanpa suami disisi bahkan pada akhirnya dia yang membantu suaminya menyelesaikan hutang piutang disaat kegawatan ekonomi yang melanda Indonesia ketika itu hasil dari titik peluhnya berniaga. Tetapi bagi diri Athirah sendiri, ianya adalah tanggungjawab seorang isteri. Mungkin ini adalah cara bagaimana kebanyakan wanita menghargai suami dan berpegang bahawa syurga isteri dibawah telapak kaki suami. Dia masih menyediakan pakaian, makanan suaminya, meskipun mereka tidak berbual. Athirah hanya menjawab salam suaminya, itupun selepas suaminya keluar dari rumah.


Saya begitu tertarik dengan adegan-adegan yang non-verbal dalam filem ini. Antaranya, perubahan pada watak Puang Ajji (Arman Dewarti) yang dari awal pakai songkok, sudah mula menyikat rambut dan menyalitkan minyak. Ianya diulang beberapa kali sehingga kita sendiri mendapat maksudnya. Saya kira ini adalah repetition yang ingin menyatakan sesuatu. Nyata ianya berhasil apabila tekaan saya tepat bahawa Puang Ajji sudah mula ada niat menduakan Athirah. Seterusnya watak Athirah yang bersiap-siap dengan anting-anting sebelum waktu makan dan memegang telinganya menunjukan kegairahan seorang isteri sekian lama ditinggalkan. Disusuli pula dengan hujan yang renyai-renyai, maka adegan ‘tutup pintu bilik’ sudah cukup membuatkan kita mampu berfikir apa yang jadi selepas itu. Banyak lagi adegan non-verbal yang menarik dalam filem ini.


Plot Athirah disusun begitu menarik oleh Riri Riza kali ini: kompleks yang menimbulkan peripety dan recognition dan dilengkapkan oleh pathos (melengkapkan semua konflik sesebuah cerita) dan menyebabkan tak peduli, jadi peduli dan tak tahu, mejadi tahu. Naratif penceritaan dan bahasa visualnya benar-benar hidup. Riri Riza juga berjaya menjelmakan sosio-budaya nusantara secara sederhana, dan yang paling utama ianya tidak narsis. Riri Riza dengan kreatif memainkan otoritasnya sebagai penulis skenario karna berhasil membawa lingkungan budaya Makassar yakni menapilkan keindahan kain sutera dan cara pembuatannya menggunakan kaedah tenunan.


Athirah mengajar kita tentang perjuangan tidak perlu mengangkat tangan seperti yang terjadi baru-baru ini apabila dua orang wanita bergaduh merebutkan seorang lelaki sehingga mengakibatkan kecederaan. Athirah menang dengan caranya sendiri. Kudos buat team produksinya!


p/s: saya rasa kalau Malaysia nk bikin filem biography tentang Rosmah Mansor, pelakon selayaknya adalah Marlia Musa .


oleh- Naque Ariffin, Jakarta (2016)

No comments:

Post a Comment