Friday, October 14, 2016

Catatan Kecil Buat NamRon





Salam Bang, apa khabar? Apa jadi sebenarnya? Ramai betul orang tertanya-tanya apa yang jadi sebenarnya sehingga tersungkur begitu emosi abang. Benar abang bukan 20an mahupun 30an, tetapi semangat yang abang pernah ada, buat kami terus ingin meraikan kesenian. Kenapa dulu abang mampu melawan dan mengendahkan kata-kata serta tindakan sundal mereka. Bikin semua ikut mahu abang. Pulanglah ke zaman sebelum abang masuk ke industri mainstream. Ternyata mereka tidak benar-benar menghargai di mana abang sekarang. Raikan semula zaman abang berkarya dan bekerja dengan naskah-naskah dan karya Julius Caesar, Gadoh, Tanda dan sedengannya. Ketika itu, lihatlah kelompok abang. Orang-orang yang menyokong abang. Semuanya bergerak atas satu jiwa. Jiwa yang ingin bebes dari penipuan dan pembohongan karya-karya yang tidak ingin menipu warga penonton bahawa realiti kehidupan ini tidak seindah mimpi.

Saya mula mengenali abang sekitar tahun 2009. Kita bersama menjayakan produksi Teater Short Eyes dan berlakon satu pentas dengan abang serta rakan-rakan dari Rumah Anak Teater adalah kenangan indah bang. 3 bulan bekerja dan memahami cara kerja abang. Banyak kerja-kerja saya dalam pengarahan terinspirasi dari kerja dan karya-karya abang. Nasionalistik Plastik, Tandas 2.0, Tandas 3.0  adalah tulisan saya dimana ianya bergerak dari gagasan kerja-kerja abang sebelum ini yang saya tonton dan baca. Semangat abang juga saya curi. Saya masih ingat, abang bagi nama saya untuk di casting oleh Jo Kukathas. Disitulah saya mengenali beliau. Dan dari saat itulah saya mula mengambil tahu dan bergaul dari golongan luar teater melayu yg kerja-kerja mereka lebih dari sekadar cerita..Terima kasih! Bang, saya pernah di pinggirkan di sekolah kerana ‘kononya’ saya terpengaruh dengan ideology abang, kak Mislina dan Ayam yang kononya menentang. Pada dasarnya mereka tak faham yang kita cuba untuk telus dan berterus terang dengan cara kita. Saya suka yang jujur. Dan saya merasakan kejujuran dalam hasil kerja abang. Masa pementasan akhir Ijazah saya, abang banyak menasihati saya selepas tamat viva di parkir kereta. Antaranya, abang ckp ‘..jangan terasa apa aku ckp tadi Que, kat luar lebih sakit!’
Mungkin inilah kesakitan yang abang rasakan sekarang. Sabar bang!

Merasakan kedukaan dan ketakutan dalam konteks estetik, seperti dalam teater, adalah sebuah proses pembersihan diri. Begitu kira-kira Aristoteles. Saya kira itu normal bila abang merasa duka dan sakit dalam kesenian. Siapalah saya untuk menasihati abang. Saya juga yakin abang ada alasan sendiri kenapa dan mengapa. Abang NamRon, bukan saya sahaja, malah ramai yang masih dahaga akan kerja berbisa dan berisi dari tangan dan garapan abang. Berehatlah sebentar bang. Tapi jangan berhenti! Kami masih mahu menonton hasil-hasil magis dari karya abang. Salam Jumaat dan semoga kita semua dalam pelukan dan rahmatNya.


When the poet dies- his book remain
when the artist dies- his picture live on
But what is left after the director and actor?
Only memories.

oleh- Naque Ariffin (14Oktober 2016)
Institut Kesenian Jakarta, 
Indonesia.


No comments:

Post a Comment