Tuesday, September 13, 2016

Review 10 - "Absurd Kontemporari" penemuan penyakit baru seperti Zika


Saya terpanggil untuk menulis artikal ini selepas membaca keseluruhan poster ini dan cuba menghadamnya. Harus di ingat, saya menulis bukan untuk menunjuk pengetahuan saya yang sesungguhnya adalah milik empunya Haq, tetapi sekadar berkongsi agar ianya tidak terus mencemari industri teater di Malaysia yang kian nazak dan dicemari parasit bagi saya. Menurut Ahmad Yatim melalui wawancara dan juga dalam buku catatanya- Seniman Silu (belum di terbitkan lagi) , teater di Malaysia tidak akan berkembang maju. Mungkin selepas beliau menghadam buku kecil tulisan Dinsman iaitu "Memajukan teater di Malaysia" serta melalui pengamatan beliau. Saya bersetuju dengan hujah-hujah beliau dimana pembikin atau mereka yang bekerja dalam bidang ini harus punyai ilmu pengetahuan yang seluasnya sebelum melakukan sesuatu pembaharuan. Sebagai contoh, jika mahu membuat sebuah rumah, dari struktur tanah, pekerja, rangka atap,  sehinggalah acuan simen semuanya di ambil berat agar rumah boleh berdiri dengan teguh. Begitulah juga dengan mementaskan sebuah teater, ianya bukanlah sebuah kerja yang cacamarba. Meletakan terma " absurd kontemporari " adalah pemilihan yang begitu berani bagi saya. meletak kan terma ini bukan lah sesuatu yg mudah. satu lagi analogi saya cuba beri disini. Untuk mendirikan sesebuah banggunan, papan tanda projek haruslah didirikan terlebih dahulu- "Cadangan mendirikan Rumah bertaraf 10 bintang setinggi KLCC", tetapi hasilnya janganlah seperti Rumah Flat Pekeliling (yang sudah diribohkan). Sama juga meletak kan terma dalam sesebuah karya, saya tidak mahu menghakimi kerja ini terlebih dahulu sebelum menontonnya, tetapi terma absurd kontemporari itu benar-benar mengganggu tidur malam saya kerana ini adalah medium pendidikan iaitu melalu pembacaan.

Drama kontemporari di barat adalah kemuncak teater global. Antara pelopor atau dramatisnya adalah Sam Shepard, Edward Bond, Athol Fugard di zaman Kolonialisasi (de-kolonialisasi) sehingga munculnya Hybridization dan Intercultural Performance dimana drama di depan penonton, asimilasi penuh/ struktur dan kita diperkenalkan dengan terma "import pentas". Zaman ini antara tokoh dan pelopornya adalah Wole Soyinka. Bertitik tolak dari Kontemporari barat ini lah maka tumbuhnya Rediculous Teater, Teater Gay/Lesbian, Teater Miskin dan Teater Of The Oppressed. Teater Kontemporari masih boleh difahami dan punyai naratif penceritaan. Berbanding pula dengan Absurd yang sudah terang-terang membawa maksud sesuatu yang tidak ada matlamat dan sia-sia serta terputus dari agama,metafizik. Ditambah pula di dalam Absurd harus punya unsur rasional yang tidak rasional, pemikiran yang panjang, punya watak tetapi tidak punya perwatakan serta bersifat circular. Adakah teater Wadah ini punyai cici2 yang menyeluruh seperti saya nyatakan diatas? tepuk dada tanya selera.

Yang mengganggu neuron serta logik akal saya adalah, "Apakah yang cuba diangkat oleh teater Wadah dengan meletakan terma Absurd Kontemporari". Mungkin persembahan ini menggunakan eleman gerak tari kontemporari. Ini berdasarkan pengamatan  saya terhadap poster yang menampilkan adanya khidmat Koreografer. tetapi apakah cerita dalam teater ini megandungi unsur-unsur teater Absurd seperti saya nyatakan diatas. Atau sudah wujudkah terma baru sehingga saya terlepas pandang. Saya rasa sudah cukup untuk meraih publisiti dengan meletakan muka barisan pelakon anda di bahagian poster, jangan lah menyebarkan lagi parasit dengan mewujudkan terma sebegini. Poster anda ini sudah tidak melambangkan Absurd atau kontemporari. Poster juga amat penting kerana mempengaruhi konsep persembahan. Ini berbalik kepada rekaan. Saya yakin, pereka poster anda juga berfikir bagaimana ingin membuat suatu poster yang mengangkat Absurd Kontemporari? Dan disebabkan itu, poster yang terhasil adalah seperti poster teater diakhir 90-an hingga kini (menampilkan muka pelakon popular untuk tujuan publisiti) kerana pereka anda juga keliru dengan terma ini.

Mungkin penulis naskah ini membaca buku cara-cara memajukan teater di Malaysia oleh Dainsman di bawah tajuk Matlamat Nasional. Matlamat nasional adalah menjadikan penulis drama sebagai pilihan iaitu mewujudkan penulis bertaraf Shakespeare dimana karya-karya beliau mampu bertahan sehingga kini. Tahniah, andalah pelopor baru dengan menghasilkan karya "Absurd Kontemporari". Anda mungkin telah menyahut cabaran Dainsman untuk memajukan teater di Malaysia sekaligus menenggelamkan kata-kata Ahmad Yatim bahawa teater Malaysia tidak akan berkembang maju selagi belum adanya pembaharuan.

Saya mencadangkan jika karya ini bertitik tolak dari satu idea, dan dibincangkan bersama aktor atau team produksi dengan gerak kerja kebersamaan, ianya boleh di klasifikasikan sebagai device play, atau ada yang anda eksperimen kan dari segi isu, benda, dan apa-apa jua dalam karya ini, ia boleh di letakan sebagai teater eksperimen.. Atau lebih mudah, jangan terlalu fasis atai menghukum dengan menganggap penonton anda tidak bijak. Berilah mereka peluang untuk berfikir teater jenis apa yang anda pentaskan ini. Saya bimbang, selepas habis menonton, mereka akan menjahili diri mereka dengan mengatakan ianya adalah sebuah pementasan Absurd Kontemporari melalui pembacaan di poster. Saya ulang, poster anda juga adalah medium pendidikan melalu pembacaan. Melalui pembacaan mereka mengerti dan menjadi tahu.

oleh- Naque Ariffin, Seremban (2016)


No comments:

Post a Comment