Thursday, September 12, 2013

Review 4 - Instrument Pemikiran dalam Teater Pokok Kelapa Sayang



Tidak tahu apa percaturan  Revolution Stage kali ini apabila mementaskan persembahan #ProjekTu di luar gelanggang mereka. Mungkin ingin menukar angin barangkali. #ProjekTu menampilkan 2 buah ceita iaitu Interview dan Pokok Kelapa Sayang.

Aku tertanya-tanya, apa pula kelainan yang akan di bawa oleh pengarah terhadap naskah rasa dan air mata "Pokok Kelapa Sayang" kerana ianya pernah beberapa kali di pentaskan. Tambah pula persembahan ini pernah aku tonton beberapa tahun dulu.

Ternyata naskah karya Khairunazwan yang di dalangi oleh Ghadafi kali ini tampak berbeza. Sebuah simbol adalah “sebuah instrument pemikiran”. Aku tertarik dengan simbol yg diaplikasikan dari teori semiotik di dalam persembahan ini. 

Simbol digunakan dengan cara yang lebih kompleks dengan membuat seseorang untuk berfikir tentang sesuatu yang terpisah dari kehadirannya yakni susunan pelakon di atas pentas atau "blocking" yang digunakan mempunyai makna-makna yg menarik bagi aku.

Sebagai contoh, dua org pelakon iaitu watak Nur Ain (Nisa) dan watak Penjaga (Sherry) berdiri bertentangan ketika Hashim (Ejat) sedang berdialog. Aku membaca simbol itu sebagai kubur Nur Ain melalui dialog-dialog yg dilontarkan. Formasi ini diulang beberapa kali mungkin untuk menjelaskan sesuatu atau mungkin secara tidak sengaja, tetapi ianya menarik di samping teknik "quick change" pada baju yang dipakai dan dibuka untuk membezakan latar masa sangat membantu dalam pementasan ini.

Selain itu, ketika pertengkaran Hashim dengan watak Nur Ain yang saling mengangkat baju sesama mereka sangat berbeza untuk menunjukan aksi ranjang. Ini menarik perhatian aku..Sudah semakin jelik melihat aksi ranjang yg digunakan oleh pementasan-pementasan lain sebelum ini .Teknik yg digukankan adalah bayangan atau bunyi di belakang tirai. Tetapi didalam persembahan ini TIDAK! 

Seterusnya, simbolik kekecewaan, kehampaan,kerinduan Hashim terhadap NurAin ditunjukan melalui persembahan ini adalah dengan membaling semua barang atau hadiah kesayanganya..Ini juga di ulang beberap kali..mungkin ingin memberitahu penonton bahawa sakitnya menjadi seorang perindu..Barangkali..

Aku sedikit terganggu dengan aksi2 romantis antaranya ketika Hashim memakaikan pakaian kepada Nur Ain. Akan lebih terasa kemanisan nya jika "moment" diberikan ketika aksi ini dan jangan terlalu serabut. Mungkin watak Nur Ain tidak perlu bergerak ketika itu, hanya Hashim sahaja yg menunjukan kasihnya atau romantiknya seorang lelaki ketika aksi itu.

Akhirnya, mungkin bagi aku persembahan ini adalah sebuah proses yang mengaplikasikan secara detail dalam mamahami objek, peristiwa, atau situasi melalui gerak, susun atur pelakon (blocking) melalui pendekatan teori semiotik.

Persembahan ini berlansung sehingga Ahad (15/9/2013) di Stor Teater DBP Kuala Lumpur

No comments:

Post a Comment