Wednesday, October 20, 2010

Percubaan Pertama


Percubaan pertama ni adalah percubaan aku sebagai seorang pengarah teater.Aku telah memilih naskah SESUDAH SUBUH karya SENI BAYAN.Alhamdulillah naskah SESUDAH SUBUH INI sudah dipentaskan.Tapi aku nak story sikit kesukaran untuk mementaskannya sehingga dia berjaya dipentaskan (itu bagi aku lah).. Memang betul Ibu aku cakap,tiada kejayaan tanpa usaha.

1. mendapatkan pelakon
pada asalnya,semua pelakon dalam naskah ini adalah lelaki.agak sukar untuk mendapatkan peakon yang free dari segi masa kerana semua sibuk dengan production lain.o aku terus mendapatkan penyelia aku iaitu En. Ahmad Yatim (cik mat) untuk mendapatkan pandangan.Dia pun bagi tahu aku sepaya menukar kesemua pelakonnya kepada pelakon perempuan.Aku pun fikir ini idea yang bagus..Cik Mat memang SUPERB!

2. mengolah skrip.
tidak di nafikan aku ini memang malas nak menulis.pada mulanya aku suruh FATIN tulis balik skrip yang dah aku olah sebab aku ni malas.Tapi aku fikir balik baik aku tulis sbb aku akan lebih faham ceritanya.hahaha

3. masaalah pelakon.
betul juga cakap penyelia aku Cik Mat. "kau sungguh berani,kau sedar tak pelakon kau semua perempuan?"...aku fikir balik..dulu dia jugak suruh aku tutar jadikan semua pelakon perempuan,sekarang dia tanya aku balik..hahahahah..semasa latihan barulah aku sedar ayat itu..sebenarnya pelakon perempuan ni banyak porrangai!!!!!!!!tapi mereka memang terbaik dan superb!!!!!!!!Sayang korang..

IBU AKU CAKAP,TIADA KEJAYAAN TANPA USAHA..MASAALAH MEMBUATKAN KITA LEBIH BANYAK BERFIKIR DAN MEMBUATKAN KITA MATANG!


SINOPSIS

Mengisahkan empat orang banduan yang ditempatkan dalam satu sel.Mona, Farah, Zura Selamat dan Zack.Keempat-empat banduan ini menanti dikenakan hukuman gantung atas kesalahan yang telah mereka lakukan.
Adalah menjadi satu tradisi di sel tersebut sekiranya ada mana-mana banduan di sel lain dihukum gantung pada waktu sesudah subuh, Mona, Farah, Zura Selamat akan bermain satu permainanuntuk melupakan kematian.
Semasa permainan itu berlansung Mona Berjaya mendapatkan cawan tersebut dan mengambil kesempatan membuli Farah kerana mereka ini selalu bergaduh.Farah akur dengan tradisi permainan itu dan meminta satu permintaan sebelum di pukul oleh Mona dan lain-lain.Apakah permintaan itu??Kesudahannya???terlalu banyak persoalan??



LAKONAN :

HANA MOHAMMAD
MYRA EZATI

TURUT DIBANTU :

LYA AZMAN
SUHANA OTHMAN
LOLA AZILA
SITI NADZIRAH
IJAT